Recensie: skyrim

Skyrim is het vijfde deel van de Elder Scrolls serie. Het speelt zich af in een Middeleeuwsachtige tijd in een land genaamd Skyrim. Het grote verhaal gaat over het feit dat de draken die al eeuwen dood zijn ineens weer opduiken en het land terroriseren. volgens een eeuwenoude profetie is dit het einde der tijden en de enige hoop is de dragonborn, een mens die de ziel van een draak kan absorberen en daarmee draken-powers leert. De dragonborn is de enige die de drakenkoning Alduin kan verslaan en daarmee de wereld kan redden. En laat nou net uitkomen dat jij de dragonborn bent.

Naast dit grote verhaal bevat de wereld gigantisch veel zijsporen met verhalen die net als het grote verhaal je aandacht zullen grijpen. Alles wat je ziet in de wereld is bereikbaar. je kunt overal lopen. Van de bergen in de verte tot de zee aan je linkerkant alles is bespeelbaar. Juist de grote van de wereld en de eindeloze verhalen zijn het succes van het spel. Je kunt je poppetje zelf in elkaar zetten en de mogelijkheden zijn daarin in reuze. Vervolgens kun je of in firstperson view spelen of in thirdperson view. Het vechten is realistisch en niet te ingewikkeld en de quests en puzzels houden je lekker scherp. Dit is een spel waar je een flinke tijd mee zoet bent.

Een grappig dingetje in het spel is een inside joke van de makers (Bethesda games), zo zullen veel guards in het spel tegen je zeggen: I was an adventurer like you, but then I took an arrow in the knee. Een grapje dat mensen tegenwoordig over al voor gebruiken, daarnaast domineert het sites zoals  9gag al lange tijd.